Home Ma-Zeer Ibu Bapa Sila Ambil Perhatian! 3 Benda Ini Sangat Comel Tetapi Bahaya...

Ibu Bapa Sila Ambil Perhatian! 3 Benda Ini Sangat Comel Tetapi Bahaya Kepada Anak Anda

79
0
SHARE



1 – Sarung Tangan Bayi / Baby Mittens

Ramai mak ayah tak tahu yang bayi ni sebenarnya gunakan jari jemari mereka ni untuk meransang otak mereka. Makin banyak sentuhan dan ransangan taktil, makin cepat berkembang otak anak kita.

Sebab tu la sebaiknya pakaikan mittens ni jarang-jarang je dan sebaiknya jangan pakai dah untuk anak yang dah nak masuk umur 1 bulan. Biar je anak kita meneroka dunianya dengan jari jemari comelnya.

Ibu Bapa Sila Ambil Perhatian! 3 Benda Ini Sangat Comel Tetapi Bahaya Kepada Anak Anda

2 – Walker

Ramai mak ayah belikan walker supaya anak cepat berjalan. Salah tu! Walker ni la membuatkan ransangan otak dan otot kaki anak kita jadi makin berkurang.

Berguling, merangkak dan bermain di lantai lah yang sebenarnya menjadi asas untuk anak kita berjalan. Yang paling saya takutkan, walker ni la antara penyebab terbanyak kecederaan pada anak-anak.

Banyak kes anak melecur masuk ke kecemasan bila tersimbah air panas yang si comel di capai sendiri masa tengah naik walker ni. Di US pun kira-kira 14,000 kanak-kanak cedera setiap tahun disebabkan walker ni.

Semua Mak Ayah Wajib Tahu Bahaya 3 Benda Comel Ini Pada Anak Mereka

3 – Bantal

Yang ni paling ramai tak tahu. Tahu tak bantal ni boleh meningkatkan risiko bayi kita meninggal secara tiba-tiba / sindrom bayi mati mengejut ( Sudden Infant Death Syndrome ).

Tanpa sedar, bantal hiasan tu semua boleh menyebabkan anak kita susah bernafas dan lemas!

Sebab tu sebaiknya elakkan la pakai bantal kecuali kita memang yakin boleh pantau 24 jam tapi tak mungkin la kan? Saran saya, bila nampak anak dah lena tu, alihkan la bantal tu semua kecuali anak kita dah berumur 2 tahun ke atas.

p/s : Tolong sebar info penting ni pada mak ayah yang belum tahu ye.



Sumber : Ma-Zeer Blog